To astroturf or not.

Hele boeken zijn er geschreven. Elke self-named goeroe heeft er een flitsende presentatie over gemaakt en allemaal zijn ze het er over eens: dankzij Obama’s campagne voor de presidentsverkiezing was eindelijk het bewijs geleverd dat marketing aan de vooravond stond van the big chance. Het moest allemaal anders. Power to the people! Niks door adverteerders bedachte marketingstrategieën, waar de consument geen rol in had. Nee, voortaan hoeft de adverteerder ‘alleen’ maar te zorgen dat de consumenten onderling over het ‘onderwerp’ gaan praten.

De Amerikanen hebben er al jaren een term voor Astroturfing. Niks nieuws onder de zon. Sterker nog, het is een van de oudste manieren om ‘een movement’ op gang te krijgen. Het principe is simpel. Je zorgt dat een groep aanhangers (voorstanders of tegenstanders) gefaciliteerd worden met informatie om daarmee de lobby op gang te brengen. Dankzij social media is het allemaal makkelijker geworden. De technologie is beter, alleen het principe is niet veranderd.

Obama heeft het dus niet uitgevonden, hoogstens verbeterd. Maar nu krijgt hij een koekje van eigen deeg. Hoe succesvol hij was tijdens de verkiezingen, zo moeilijk gaat het nu bij de discussie over het zorgstelsel in Amerika. Obama heeft verzuimd online zijn achterban te laten lobbyen over het onderwerp. Hij heeft hen niet gefaciliteerd met achtergrond informatie, facts en fables etc. Daar heeft de tegen-lobby dankbaar gebruik van gemaakt. Inmiddels heeft Obama 75.000 lobbyisten tegenover zich staan die actief de achterban voedden met informatie tegen het voorstel van Obama. En ook Obama weet, dat als iets eenmaal op Facebook staat, kan de ‘oude’ media de mythevorming niet doorprikken….

Obama maakte de klassieke fout door te denken dat de inzet van social media om een positieve buzz te krijgen een ‘campagne’ is. Een fout die menig adverteerder maakt. Het is geen campagne! Het is een bedrijfsstrategie, waarbij bewust en langdurig wordt gekozen om de consument te betrekken bij de bedrijfsvoering (en in het voorbeeld van Obama, bij de lobby).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>