De stille revolutie van Prince.

Prince
De muziekindustrie kampt al jaren met de vraag aller vragen: wat doen we met internet? Want, in de ogen van de muziekindustrie, is internet en dan ook nog eens het onogenlijke kopieergedrag van de consument, de oorzaak van hun economische malaise.
De CD-verkoop keldert elk jaar. Was in de jaren 80 en 90 het concert de ‘kostenpost’ om de CD-verkoop te stimuleren, nu moeten de concerten het verlies van de CD-omzet compenseren. Concertkaartjes gaan dan ook voor Euro 85,– tot zelfs Euro 125,– p.p. over de toonbank. Kommer en kwel dus.

Prince bewijst dat het ook anders kan!
Voor $50,– konden al in 1997 bezoekers van zijn website Crystal Ball bestellen. Een box van 5 CD’s met nieuwe en niet eerder uitgebrachte oude nummers. Zo werd Prince de eerste popartiest die zijn muziek op internet verkocht. En, met veel succes! Het geld stroomde binnen. De site is geen doorsnee fan-site, waarvan er dertien in een dozijn op internet te vinden zijn. Prince laat de fan in de Prince-wereld binnen. Al sinds jaren is het op zijn site mogelijk om nieuwe en oude muziek te downloaden. Tegen betaling dus!

Jaarlijks geeft hij tientallen concerten en bezoekers betalen gemiddeld Euro 30,– voor een kaartje. Prince gebruikt de concerten niet om de CD-verkoop te stimuleren, maar puur en alleen voor zijn inkomsten. En, zonder platenmaatschappij. Want die heeft Prince al sinds de jaren 90 de rug toegekeerd. Prince is een zeer productieve artiest, die nummer, na nummer uitbrengt. En daar was zijn platenmaatschappij het niet mee eens. Eén album per jaar vonden zij wel genoeg. Prince niet. Een Prince-fan heeft recht op al zijn muziek, was zijn visie.

Om zijn muziek te beschermen voert Prince een harde strijd tegen iedereen die iets van Prince laat zien of horen op een site. Misbruikers krijgen van Prince onmiddellijk een schrijven met het verzoek om zijn beeltenis of muziek te verwijderen. Zo niet, I will see you in court. Is zijn motto.

LotusFlow3r
Sinds begin dit jaar heeft Prince weer een nieuwe site: LotusFlow3r. Een nieuwe stap in zijn internetstrategie. Want in tegenstelling tot zijn vorige site, is deze niet gratis. Alleen wie Euro 52,– betaalt, krijgt toegang tot de Prince-schatkist: video’s, live optredens, etc. Ook zijn dan de twee nieuwste albums van Prince te downloaden.
Hoeveel Prince via internet verdient is onbekend. Variety – het Amerikaanse tijdschrift voor de amusementsindustrie – schat dat zo’n 1 miljoen mensen lid zijn van de Prince-site. Met LotusFlow3r laat Prince de industrie nogmaals zien, dat met een beperkt budget, artiesten geld kunnen verdienen met internet. De belangrijkste les van Prince: zorg voor unieke content en houd die door een harde strijd tegen piraten uniek.

In 2006 is Prince onderscheiden met een Webby Lifetime Achievement Award. Het jury rapport luidde: “Besides being a musical genius, Prince is a visionary who recognized early on that the web would completely change how we experience music. For more than a decade, he has tapped the power of the Web to forge a deeper connection with his fans and push the boundaries of technology and art.” Woorden, waar niet alleen artiesten, maar ook adverteerders veel inspiratie uit kunnen halen!

Een gedachte over “De stille revolutie van Prince.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>