Planet Internet.

De bouw en ontwikkeling van een sterk merk.

Planet Internet was een van de grootste internetaanbieders van Nederland. Planet Internet begon in 1995 met het aanbieden van internettoegang en -content (inhoud). Het was een sterk merk. Hieronder staat chronologisch weergegeven de grootste en meest spraakmakende campagnes van Planet Internet. Onderaan begint de eerste commercial van (toen nog) World Acces/Planet Internet.

Hier staat niet alles van Planet Internet. Veel is verloren gegaan. Mocht een lezer nog campagne materiaal hebben, dan ontvang ik die graag.

Er kan veel op internet, maar niet iedereen houd je op de hoogte
Inmiddels een nieuwe huisstijl, maar de positionering There’s more to explore blijft. In deze commercial laat Planet Internet zien dat er meer is, dan alleen Internetten. Internet is namelijk entertainment, informatie, TV, muziek, nieuws, films, sport…..

Het is 2007 en dit is de laatste commercial van Planet Internet.

De Nationale PC Schoonmaak-dag
Planet Internet doet meer dan alleen abonnementen verkopen; Planet Internet wil ook graag dat hun klanten optimaal kunnen genieten van hun snelle verbinding. En een smoezelige, overvolle, slome computer helpt daar niet echt bij. Planet Internet introduceert De Nationale PC Schoonmaak dag. Een leukinitatief en nuttig bovendien.

veiligheid

ServiceThuis
De internetpenetratie blijft groeien en het regelmatig tot dagelijks internetten wordt steeds gebruikelijker. Betrouwbaarheid wordt daarbij een steeds belangrijkere hygiene factor. Planet Internet benadrukt dit extra door de dienst ServiceThuis te introduceren. Nooit meer zonder internet.

Moderne technieken
Planet Internet bestaat inmiddels 10 jaar en wint in dat jaar de Gouden Loekie voor de commercial Moderne technieken. Sommigen blijven al die nieuwerwetse dingen maar moeilijk vinden.

Betrouwbaarheid
Betrouwbaarheid is een belangrijke factor. Door de groeiende afhankelijkheid van internet enerzijds, maar ook door alle ongemakken die inmiddels met het internet zijn meegekomen (virussen, spam etc.). De dienst ServiceThuis wordt geintroduceerd en in een commercial landelijk neergezet.

SharedDisk en Cybershot promo
Planet Internet blijft aanvullende diensten introduceren voor haar abonnees. Met Sharedisk bijvoorbeeld kan de abonnee foto’s delen en in een fotoalbum plaatsen. Door middel van de incentive met Cybershot wordt dit nog relevanter gemaakt.

Gratis monteur
Internetten is leuk, maar de consument is angstig om te switchen naar een andere provider. Het aansluiten van internet is volgens velen een crime. Planet Internet biedt de oplossing: een gratis monteur. In diverse commercial steekt Planet Internet de draak met de overstap periekelen.



Planet Music Stream
Planet Internet introduceert aanvullende diensten om internetten nog leuker te maken. In het kader van There’s more to explore komt Planet Internet met de muziekdienst Music Stream.

Veilig internet
Virussen en andere methodes om computers van gebruikers te ontregelen zijn gemeengoed geworden en vergallen het plezier van internetters. Met gratis E-mail Virusscanner en PC Firewall geeft Planet Internet als eerste ISP een antwoord.
Planet Internet introduceert later ook een gratis Spamfilter, als standaard onderdeel van het abonnement.

Je moet er wel snel bij zijn
Terug naar snelheid als argument (best enjoyed liep in die tijd gewoon door in below the line media). Intussen is iedereen die zich orienteert op sneller internet, op de hoogte dat internet via de kabel teleurstellend traag is. Snelheid wordt dus aangegrepen om veel nieuwe gebruikers aan te trekken. Deze commercials zijn in 2002 uitgezonden.

Beste enjoyed with ADSL van Planet Internet
Een toenemend aantal gebruikers……maar wat zijn nou de voordelen van ADSL? Tijd om de relevantie van ADSL aan te tonen, door voorbeelden te geven die de noodzaak van ADSL benadrukken. Zowel ter bevestiging van bestaande gebruikers, als om nieuwe gebruikers aan te trekken. Hierdoor wordt samengewerkt met contentpartners uit de film, muziek- en sportwereld.
beste enjoyed

Planetadsl
Je bent tevreden met wat je hebt, tot je iets beters kunt krijgen
Ontevredenheid is de motor van de vooruitgang, ieder mens is op zoek naar iets beters. De consument kan zich maar moeilijk voorstellen wat ze van ADSL mogen verwachten; hoeveel sneller is het, wat kan ik meer met sneller internet. Rationale argumenten zoals snelheid en kostenbeheersing, blijken niet zo belangrijk.
Het gaat erom dat je eerst moet ervaren…… om te weten wat het is.

Deze commercials zijn uitgezonden in 2001.

Herpositionering Planet Internet: There’s more to explore
De groei van internet in Nederland (mede dankzij gratis internet) blijft toenemen. Inmiddels weet de consument wat Internet is. De techniek begint ondergeschikt te raken. Planet Internet wil graag uitlegen dat je verrast kunt worden door het internet. Je komt verrassende sites tegen, leuke informatie en meer. Sterker nog, er is zoveel meer te ontdekken door internet. Planet Internet wil als gids de consument op ontdekkingsreis nemen. There’s more to explore.

Oranje
Aansluitend op het EK2000 (in Nederland/Belgie) komt Planet Internet met een commercial die hierop inspeelt. Hiermee wordt op een leuke manier uitgelegd dat alles wat je wilt weten (achtergronden, statistieken, samenvattingen), gewoon op internet zijn te vinden.

Voor de derde keer op rij beste provider.
Planet Internet werd voor de derde keer op rij tot de beste internet provider van het jaar verkozen. Dat verdient een pluim.
beste provider

Internet, maar dan sneller.
De tijd van sneller internet breekt aan. De twee belangrijkste argumenten om voor ADSL te kiezen zijn: meer snelheid en geen onverwachte (variabele) telefoonkosten. In deze campagne is ervoor gekozen om de snelheid te benadrukken. Dit omdat we veronderstelden dat de early adopters (heavy users en freaks) vooral geinteresseerd zijn in meer snelheid (d.w.z. minder tijd verliezen door het wachten).
Luky Luke (de man die sneller schiet dan zijn schaduw) wordt als symbool gehanteerd.
Netspeed

Introductie campagne
Introductie campagne van Planet Internet (zonder World Access inmiddels). Uitgezonden in een periode dat er veel vragen waren over het Internet. Hoe werkt dat nou? Het is vast ingewikkeld. Het bestaan van Internet is inmiddels wel bekend bij het grote publiek, maar er blijft vrees om het zelf te gaan doen.

Joint-promotion met Herman Brood. De eerste cross-mediale campagne waarbij een campagnesite www.planetbrood.nl gekoppeld is aan de TV-campagne.

World Access/Planet Internet geven in deze commercial aan dat het internet leuk is. Leerzaam ook vooral. Voor alle leeftijden. 1997

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>