Anyone is entitled to my opinion.

Eén van Madonna’s legendarische uitspraken. Zo arrogant als het destijds klonk, zo trendsettend is het gebleken. Madonna de trendsetter. Niet alleen qua style, maar ook, een trendsetter qua attitude.
Anyone is entitled to my opinion. In deze oneliner zit haarfijn het huidige maatschappelijk gedrag. Iedereen vindt dat hij niet alleen zijn mening mag geven, maar vooral, dat er ook naar geluisterd moet worden. Ongeacht of het misplaatst of beledigend is. Jan en alleman vindt dat zijn mening gehoord mag worden. Gevraagd en ongevraagd wordt iedereen er mee geconfronteerd. Of het nu gaat om politiek, de werkgever, de buurman of de dienstverlening van een bedrijf. Ongezouten wordt de mening geventileerd.

Als adverteerder zit je er maar mooi mee. Niks luisteren naar de gemene deler. Niks onderzoek wat de doelgroep in z’n algemeenheid van een bepaalde dienst vindt.
Elke individu heeft een mening en wenst (nee, eist) dat daar naar geluisterd wordt. Terecht of onterecht. En, dankzij internet heeft de huidige consument een platform gevonden waar hij 24/7 zijn mening kan spuien en wenst anytime, anywhere een reactie.

Consequentie? De arrogante, autoritaire houding van merken wordt niet langer getolereerd. Bedrijven moeten razendsnel hun processen erop aanpassen. Zorg dat je laat merken dat de individuele consument wordt gehoord. En verzeker jezelf ervan dat alle medewerkers zich bewust zijn van de mondige consument. Merken moeten zich realiseren dat als jij niet luistert, de consument op internet heel veel, heel geduldige luisteraars vindt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>